MediYoga – vad är det?

MediYoga (medicinsk yoga) är en terapeutisk yogaform, som knyter samman de gamla yogiska redskapen med den moderna västerländska vetenskapen.

Genom mjuka enkla rörelser, djupavslappning och meditation sätter MediYoga igång kroppens självläkande system. Den medvetna andningen går som en röd tråd genom hela yogapasset, och övningarna anpassas efter din förmåga just för stunden.  De flesta övningarna går att göra både på yogamatta och på stol. Övningarna är långsamma och inkännande, utan krav eller prestation.

Svensk forskning har visat att MediYoga har god effekt mot bland annat stress, rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av dessa yogiska tekniker, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag.

Hur går ett pass i MediYoga till?

Du yogar i mjuka bekväma kläder och gärna barfota. Undvik att äta en stor måltid nära inpå passet.


ETT YOGAPASS BESTÅR AV SEX
DELAR:

1. Långa djupa andetag
Du ligger på din matta och tillåter dig själv att landa i rummet och inuti dig själv. Här andas du långa djupa sköna andetag, som hjälper dig att skapa lugn och avspänning.

2. Intoning
Du för samman dina handflator, sluter ögonen och upprepar mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. Detta betyder att du öppnar dig för din inre styrka och visdom, som nu får leda dig genom yogapasset.

3. Fysiska övningar
Många av övningarna görs sittande, medan andra görs liggande eller stående. De brukar vara ganska enkla, och du kan för det mesta välja om du vill göra dem på din yogamatta eller på en stol. MediYoga får lov att vara en aning utmanande, men det får aldrig lov att göra ont. Du gör varje övning efter din förmåga. Det är viktigt att du lyssnar inåt och känner efter vad som är lagom för dig just nu.

4. Vila
Du vilar en stund på rygg, gärna med en filt över dig. Här låter du kropp och sinne sjunka in i djup avslappning.

5. Meditation
Det finns många olika sätt att meditera. Meditationen kan exempelvis bestå av andningsövningar, sång, mantran, handställningar eller flera av dessa samtidigt. Att meditera hjälper dig att finna lugn, klarhet och inre balans.

6. Uttoning
Du för samman dina handflator, sluter ögonen och upprepar mantrat SAT NAM tre gånger. Detta betyder “Jag är sann”.

 

…och jag sa mjukt till min kropp: “Jag vill bli din vän.”

Den tog ett långt djupt andetag och svarade: “Jag har väntat på det här i hela vårt liv.”

Nayyirah Waheed

Vi är alla olika, och det är också våra behov och önskemål. Därför erbjuder YamaYoga både kurser och drop in-klasser i MediYoga (medicinsk yoga) i Göteborg.

Varje andetag för med sig en möjlighet. Det för med sig ett val om vad du ska säga, hur du ska agera och vart du ska gå.

I varje andetag finns en möjlighet, ett frö till glädje.

Yogi Bhajan